Universidad Nacional Autónoma de Tayacaja Daniel Hernández Morillo - UNAT

Self-esteem and family type in students of a private university in the highlands of Peru
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

type of family
level of self-esteem

How to Cite

Garcia-Gonzales, C. Y., Suazo-Berrocal, M. S., Tello-Carhuanca, R., & Acosta-Román, M. (2022). Self-esteem and family type in students of a private university in the highlands of Peru. Llamkasun, 3(2), 100–105. https://doi.org/10.47797/llamkasun.v3i2.109

Abstract

Objective: To determine the relationship between the level of self-esteem and the type of family of students from a private university in central Peru. Methodology: This study is basic, of a correlational level, with a non-experimental and cross-sectional design. Applying two questionnaires as instruments, it was carried out in the sample of 34 university students. Results: Regarding the levels of self-esteem in students, with high 44% and 68% have a functional family. Conclusions: Between the variables of level of self-esteem and type of family of the students, it is recognized that there is a significant relationship (p=0.001<0.05).

https://doi.org/10.47797/llamkasun.v3i2.109
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Camacho, C., & Vera, F. (2019). Niveles de autoestima en estudiantes de medicina de Santa Rosa del Aguaray. Medicina Clínica y Social, 3(1), 5–8. https://doi.org/10.52379/mcs.v3i1.42

Delgado, K., & Barcia, M. (2020). Familias disfuncionales y su impacto en el comportamiento de los estudiantes. Polo Del Conocimiento, 5(12), 419–433. https://doi.org/10.23857/pc.v5i12.2064

Durán, J., & Crispin, D. (2020). Influencia de la autoestima en el rendimiento académico de estudiantes de la carrera de medicina de la Universidad Mayor de San Andrés. Revista Médica La Paz, 26(2), 9–15. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1726-89582020000200002

González, H. (2019). Distintos tipos de familia, distintos tipos de rendimiento académico. In Trabajo de Fin de Grado de Pedagogía Curso académico 2018-2019 (Issue Distintos tipos de familia, distintostiposde rendimiento académico.). https://riull.ull.es/xmlui/bitstream/handle/915/15721/Distintos tipos de familia%2C distintos tipos de rendimiento academico..pdf?sequence=1&isAllowed=y

Hañari, J., Masco, M., & Esteves, A. (2020). Comunicación familiar y autoestima en adolescentes de zona urbana y rural. Revista Innova Educación, 2(3), 446–455. https://doi.org/https://doi.org/10.35622/j.rie.2020.03.005 Recibido

Reyes, S., & Oyola, M. (2022). Funcionalidad familiar y conductas de riesgo en estudiantes universitarios de ciencias de la salud. Revista de Investigación En Comunicación y Desarrollo, 13(2), 127–137. https://doi.org/10.33595/2226-1478.13.2.687

Rupay, O., Nuñez, L., Alberto, V., Regalado, N., Menacho, R., & Valderrama, O. (2022). Autoestima y rendimiento académico en estudiantes de enfermería. Horizontes. Revista de Investigación En Ciencias de La Educación, 6(23), 759–765. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v6i23.375

Sánchez, L., & Callejas, A. (2020). Familia y universidad: participación de la familia en el contexto educativo universitario. Revista Latinoamericana de Estudios de Familia, 12(2), 47–67. https://doi.org/10.17151/rlef.2020.12.2.4

Sánchez, R. (2018). Funcionalidad familiar y el nivel de autoestima en los estudiantes del nivel primaria. Chao – Virú, 2017 [Universidad César Vallejo]. In Tesis de Doctorado. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/29484

Vargas, A., & Vásquez, J. (2019). Nivel de autoestima de los estudiantes del primer ciclo de la Universidad Señor de Sipán - Chiclayo 2019. Revista Universidad Señor de Sipan, 3(2), 60–72. https://doi.org/https://doi.org/10.26495/rh1932.3206

Vargas, N. (2017). La familia y su relación con el nivel de autoestima de los estudiantes del 5° grado de primaria de la Institución Educativa Nuestra Señora de Guadalupe - Lima, 2017 [Universidad Nacional José Faustino Sánchez Carrión]. https://repositorio.unjfsc.edu.pe/handle/20.500.14067/5869?show=full

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Christian Yamil Garcia-Gonzales, Megumi Steysi Suazo-Berrocal, Rebeca Tello-Carhuanca, Mercedes Acosta-Román

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...